Samenwerkwedstrijd; wie wint, kleuters of professionals?
Peter Skillman, ingenieur, organiseerde een paar jaar geleden een wedstrijd om te achterhalen waarom het ene team succesvoller is dan het andere. Hij verzamelde in de loop van enkele maanden een aantal groepen van vier man op verscheidene plaatsen, waaronder Stanford, de University of California en de Universiteit van Tokio.
Hij daagde elke groep uit het hoogst mogelijke bouwwerk te maken van de volgende voorwerpen:
– Twintig ongekookte spaghettislierten
– Een meter doorzichtig plakband
– Een meter touw
– Een marshmallow van normale grootte
Er gold één regel: de marshmallow moest bovenop komen.
Het fascinerende ervan had echter niet zozeer te maken met de opdracht als wel met de deelnemers. Sommige teams bestonden uit bedrijfskunde studenten. De andere uit kleuters.
Als je moest wedden welk team zou winnen, zou dat geen moeilijke keuze zijn. Je zou wedden dat de bedrijfskundige studenten wonnen, want die hebben de intelligentie, de vaardigheden en de ervaring om het er beter van af te brengen.
Je zou verkeerd gokken.
Bij tientallen proeven bouwden kleuters stellages van gemiddeld 66 centimeter hoog, terwijl bedrijfskunde bouwwerken maakten van gemiddeld minder dan 25 centimeter.
Ook teams van ingenieurs, advocaten en politici lieten het afweten tegenover de kleuters.
Samenwerken gaat om de interactie. Bij kleuters is die interactie nog puur en daarom zo effectief. Volwassen blijken meer bezig met statusmanagement dan met interactie.
Hoe gaat het samenwerken in jouw organisatie?